Wat te doen bij storingen?
Download de storingskaart!
De elektriciteit valt uit! Doorloop eerst de volgende stappen:
Stap 1: Meterkast
- Bepaal eerst waar de storing zich bevindt, door de stoppen/installatieautomaat en de aardlekschakelaar (T) van uw elektrische installatie in de meterkast te controleren.
- Als er geen defecte stoppen zijn en geen enkele installatieautomaat of aardlekschakelaar uit staat, is er waarschijnlijk een netstoring. U kunt dit controleren door bij de buren te kijken.
- Meld de stroomstoring bij het Nationaal storingsnummer: 0800-9009.
- Vindt u wel een defecte stop of is er een schakelaar uitgeschakeld? Vervang dan de stop of probeer de automaat weer in te schakelen.
- Raakt de stop na vervanging weer defect of schakelt de automaat weer uit, dan is er een storing in uw eigen installatie.
- Achterhaal de oorzaak van de storing via onderstaand stappenplan.
Stap 2: Aardlekschakelaar
- Schakel de aardlekschakelaar in als deze uit staat. Een aardlekschakelaar herkent u aan het testknopje met de letter T.
- Schakelt de aardlekschakelaar weer uit, dan bepaalt u eerst in welke groep de storing zit. Vervolgens bepaalt u welk apparaat de storing veroorzaakt.
Stap 3: In welke groep zit de fout?
- Schakel alle groepen achter de desbetreffende aardlekschakelaar uit met de groepsschakelaars in de meterkast.
- Schakel de aardlekschakelaar weer in.
- Schakel de uitgeschakelde groepen weer in. Bij een bepaalde groep zal de aardlekschakelaar weer uitschakelen. Nu weet u welke groep de oorzaak is.
Stap 4: In welk apparaat zit de fout?
- Schakel de elektrische apparaten in de desbetreffende groep uit door de stekkers uit de stopcontacten te halen.
- Schakel de aardlekschakelaar weer in.
- Schakel de apparaten één voor één in, totdat de aardlekschakelaar weer uitschakelt. Nu weet u welk apparaat de oorzaak is.
- Geen oorzaak gevonden of kunt u het niet zelf oplossen Bel Westreenen voor het maken van een afspraak.
Het ruiken van gas!
- Draai de hoofdkraan (gas) dicht
- Doe ramen en deuren open
- Geen open vuur, niet roken en het gasstel uitzetten
- Geen elektrische apparaten gebruiken
- Bel uw installateur!
Wateroverlast!
- Draai de hoofdkraan (water) dicht
- Controleer de oorzaak
- Verhelp de oorzaak (indien dit lukt)
- Bel uw installateur!
Afgaan van uw alarm!
- Is het een storing of inbraak?
- Bij inbraak bel de meldkamer
- Bij een storing bel Westreenen: 0488-440116
LET OP! (bij verbranding door elektriciteit):
- De hulpverlener mag het slachtoffer nooit zonder uitschakeling van de spanning verplaatsen, omdat hij daardoor zelf in levensgevaar komt
- Bij ongevallen met hoogspanningsleidingen is het niet mogelijk zelf te helpen
- Waarschuw direct het energiebedrijf; alleen een monteur van het energiebedrijf kan de stroom onderbreken
- Laat na een ongeval met elektrische spanning altijd zo spoedig mogelijk een elektrocardiogram maken
Tips van Westreenen:
Tip 1: Bewaar een zaklamp en kaarsen in de meterkast.
Tip 2: Zorg dat de meterkast te bereiken is, ook als er zwak of geen licht is.
Tip 3: De meterkast is geen opslaghok!

Wij zijn STEK gecertificeerd!
Met trots kunnen wij meedelen dat SGS Intron ons op 27 november jongstleden geaccrediteerd heeft voor het STEK Certificaat.