Wat te doen bij storingen? 

Download de storingskaart!

De elektriciteit valt uit! Doorloop eerst de volgende stappen:

Stap 1: Meterkast

  • Bepaal eerst waar de storing zich bevindt, door de stoppen/installatieautomaat en de aardlekschakelaar (T) van uw elektrische installatie in de meterkast te controleren.
  • Als er geen defecte stoppen zijn en geen enkele installatieautomaat of aardlekschakelaar uit staat, is er waarschijnlijk een netstoring. U kunt dit controleren door bij de buren te kijken.
  • Meld de stroomstoring bij het Nationaal storingsnummer: 0800-9009.
  • Vindt u wel een defecte stop of is er een schakelaar uitgeschakeld? Vervang dan de stop of probeer de automaat weer in te schakelen.
  • Raakt de stop na vervanging weer defect of schakelt de automaat weer uit, dan is er een storing in uw eigen installatie.
  • Achterhaal de oorzaak van de storing via onderstaand stappenplan.

Stap 2: Aardlekschakelaar

  • Schakel de aardlekschakelaar in als deze uit staat. Een aardlekschakelaar herkent u aan het testknopje met de letter T.
  • Schakelt de aardlekschakelaar weer uit, dan bepaalt u eerst in welke groep de storing zit. Vervolgens bepaalt u welk apparaat de storing veroorzaakt.

Stap 3: In welke groep zit de fout?

  • Schakel alle groepen achter de desbetreffende aardlekschakelaar uit met de groepsschakelaars in de meterkast.
  • Schakel de aardlekschakelaar weer in.
  • Schakel de uitgeschakelde groepen weer in. Bij een bepaalde groep zal de aardlekschakelaar weer uitschakelen. Nu weet u welke groep de oorzaak is.

Stap 4: In welk apparaat zit de fout?

  • Schakel de elektrische apparaten in de desbetreffende groep uit door de stekkers uit de stopcontacten te halen.
  • Schakel de aardlekschakelaar weer in.
  • Schakel de apparaten één voor één in, totdat de aardlekschakelaar weer uitschakelt. Nu weet u welk apparaat de oorzaak is.
  • Geen oorzaak gevonden of kunt u het niet zelf oplossen  Bel Westreenen voor het maken van een afspraak.

Het ruiken van gas!

  • Draai de hoofdkraan (gas) dicht
  • Doe ramen en deuren open
  • Geen open vuur, niet roken en het gasstel uitzetten
  • Geen elektrische apparaten gebruiken
  • Bel uw installateur!

Wateroverlast!

  • Draai de hoofdkraan (water) dicht
  • Controleer de oorzaak
  • Verhelp de oorzaak (indien dit lukt)
  • Bel uw installateur!

Afgaan van uw alarm!

  • Is het een storing of inbraak?
  • Bij inbraak bel de meldkamer
  • Bij een storing bel Westreenen: 0488-440116


LET OP! (bij verbranding door elektriciteit):

  • De hulpverlener mag het slachtoffer nooit zonder uitschakeling van de spanning verplaatsen, omdat hij daardoor zelf in levensgevaar komt
  • Bij ongevallen met hoogspanningsleidingen is het niet mogelijk zelf te helpen
  • Waarschuw direct het energiebedrijf; alleen een monteur van het energiebedrijf kan de stroom onderbreken
  • Laat na een ongeval met elektrische spanning altijd zo spoedig mogelijk een elektrocardiogram maken

Tips van Westreenen:

Tip 1: Bewaar een zaklamp en kaarsen in de meterkast.
Tip 2: Zorg dat de meterkast te bereiken is, ook als er zwak of geen licht is.
Tip 3: De meterkast is geen opslaghok!

 

 

 

Wij zijn STEK gecertificeerd!

Met trots kunnen wij meedelen dat SGS Intron ons op 27 november jongstleden geaccrediteerd heeft voor het STEK Certificaat.